dimarts, 23 de març del 2010

VISITA AL CEIP CENTCELLES

El CEIP Centcelles és una escola pública situada a Constantí (Tarragona) que imparteix des d’educació infantil fins a l’educació primària. Aquets és l’únic centre de tota la província de Tarragona que tenen les aules més ben adaptades a les TIC. Aquest centre fa un ús de les TIC des de tres perspectives:

  • Com a eina d’organització i gestió del centre.

<Intraweb. Gestionen tot el centre escolar a través d’aquesta eina, permet la comunicació directe amb les famílies, inclou tots els documents del centre escolar i està destinada a tota la comunitat educativa excepte a l’alumnat.

<Informes digitals.

<Servidor Windows/Linkat. el Linkat és un eina que és pròpia del Departament d’Educació. Aquest és un entorn de treball basat en el programari lliure i amb serveis associats de suport tècnic i actualitzacions continuades. Així mateix, tots els ordinadors de l’escola tenen instal·lada el Windows i el Linkat i els alumnes treballen en ambdós servidors. Per al contrari, els docents només utilitzen el Windows, però cada vegada més hi ha més professors utilitzen el Linkat.

<SAGA. S’utilitza per gestionar, informes d’avaluacions (En aquest apartat cal comentar que cada família se li dóna en format paper els informes d’avaluació del seu fill.), llistat d’alumnes i entre moltes altres coses.

  • Com a eina motivadora del procés d’Ensenyament-Aprenentatge.

<Aula d’informàtica.

<Ordinadors a les aules.

<Aula mòbil. És un armari que hi guarden uns 15 ordinadors portàtils, aproximadament. Quan un professor els vol utilitzar, agafa l’armari i l’arrastra fins a la seva aula.

<PDI’s.

<Què i com es treballa: De l’aula a la web 2.0. Ells entenen les TIC com apropar tota la informació d’arreu del món a l’aula ordinària.

<Formació al professorat. Els docents han de participar en diferents cursos de formació per aprendre de com fer servir les TIC a les aules per impartir el currículum. Al claustre del CEIP Centcelles està compost per 30 professors, els quals un 95% tenen entre els 20 i 35 anys. Això permet que posseeixin uns coneixements d’informàtica mínims. Tot i això, el propi centre ha fet 3 cursos de formació: un per la utilització del Linkat, l’altre per les Noves tecnologies en general i l’últim un curs específic per la utilització de les PDI.

  • Com a eina de comunicació i difusió d’activitats i continguts.

<Projecte TIC.

<Web blog de l’escola. Aquesta web blog permet apropar a les famílies a l’escola.

<Intraweb.

<Webcam a l’escola. Aquesta eina permet a les famílies veure a través de la webcam una classe de Parvulari-3.

<DVD’s.

Durant la visita ens varen ensenyar algunes aules perquè coneguéssim de primera mà com estaven adaptades les aules. Així, doncs, les aules del CEIP Centcelles estan compostes per:

  • Pissarra.

  • Pissarra digital.

  • Ordinador amb connexió a Internet.

  • Projector.

  • Altaveus.

  • Taula del professor.

  • Taules dels alumnes.

Tots aquests aspectes comentats anteriorment facilita al docent fer una classe més dinàmica ja que les TIC permet:

  • Recolzar les explicacions del professor.

  • <Mostrar imatges (amb i sense moviment) extretes de diferents recursos d’Internet.

  • <Realitzar activitats interactives.

  • <Utilitzar cercadors i enciclopèdies on-line.

  • Cercar informació a Internet: noticies d’actualitat...

  • Aprenentatge a través d’aplicacions (webquests, caceres del tresor, JClic...).

  • <Videoconferències.

  • Moltes altres coses.

El fet que els docents del CEIP Centcelles tinguin un gran ventall de possibilitats per a dur la seva tasca de docència; permet, alhora, que els alumnes estiguin més motivats per aprendre. I, al llarg de la visita ho vaig poder comprovar; amb les noves tecnologies els alumnes treballen més motivats.

Quins avantatges i inconvenients destacaria del centre?

Avantatges:

  • El professorat és molt jove, es troba entre 20 i 35 anys. Treballar amb un professorat tan jove, permet que aquests s’adaptin molt millor davant les noves tecnologies.

  • El propi centre fa cursos de formació per al professorat.

  • Com que en aquesta escola hi ha molts alumnes immigrants, les noves tecnologies els permet incorporar-se al sistema educatiu amb més facilitat.

  • Disposen d’un blog[1] (que fa la funció de pàgina web) que disposa tot tipus d’informació: activitats que realitzen al centre, projectes, activitats i servis que dóna el centre, entrem moltes altres coses. Així mateix és molt fàcil de navegar.

  • Participen en molts projectes educatius com per exemple: Comenius, Tecnologies de la Informació i la Comunicació...; tot perquè puguin utilitzar les noves tecnologies en l’aprenentatge de l’alumnat.

  • Pel que fa a les noves tecnologies cal comentar que:

<Afavoreix els aprenentatges més significatius.

<Afavoreix la creació d’un clima de treball més col·laboratiu.

<És una renovació dels processos d’Ensenyament-Aprenentatge: constructiu, autoregulat, interactiu i tecnològic.

<Apropa els diferents recursos d’Internet a l’aula ordinària i a l’alumne.

<Les noves tecnologies permet cobrir les diferències individuals d’aprenentatge de cada alumnes del centre.

Inconvenients:

  • La incorporació dels nous recursos tecnològics impliquen un manteniment continu.

  • Els recursos econòmics per adaptar totes les aules a les TIC són molt elevats (3000€ per aula, aproximadament).

  • La pissarra digital en les aules de parvulari no estava a l’altura dels alumnes.

Què hi trobo a faltar?

  • que quan treballen en l’aula mòbil, necessitarien un endoll per a cada alumne ja que la bateria d’aquests ordinadors dura molt poc.

Quins són els aspectes que em van cridar més l’atenció de la visita?

  • en primer lloc, a l’entrada del centre hi ha una televisió que va mostrant diverses imatges sobre la utilització de les noves tecnologies del propi centre. Aquest aspecte crida a l’atenció ja que permet a les famílies, alumnes... incorporar-se a dins del món de les noves tecnologies.

  • en segon lloc, a les parets de l’entrada i els passadissos de tot el centre hi ha imatges digitals sobre diverses activitats que fan el centre.

  • en tercer lloc, han fet tot el possible per que arribi les noves tecnologies arribi a totes les aules. Hem refereixo als barracons, aquests fan servir una mena d’endolls per fer arribar Internet.

  • I en quart lloc i últim, és que els recursos tecnològics no han suprimit els materials tradicionals. Per exemple la pissarra tradicional hi estava present. Estic a favor que no hagin suprimit els recursos tradicionals ja que el fet d’incorporar les noves tecnologies a les aules no significa suprimir els recursos tradicionals sinó que és una innovació educativa. Per tant, el dia que no hi hagi electricitat, per exemple, podran fer servir la pissarra de guix sense trencar el ritme de la classe.

Amb tot això, doncs, crec que el CEIP Centcelles ha de ser un referent per a les altres centres educatius ja que, cada vegada més i amb més força, les noves tecnologies tindran un paper més actiu en la nostra societat.


La pàgina web del blog és la següent: http://blocs.xtec.cat/ceipcentcelles/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada